Tio Optimala Sätt För Restaurangägare Att Förbättra Servicen
1. En handbok om service är alltid ett värdefullt verktyg för att få sin personal att utöva service på bästa sätt. En manual som informationsguide till personalen undviker risken att samma information förklaras på olika sätt och att värderingar uppfattas på skilda sätt anställda emellan.
2. Se till att det finns verktyg och tillbehör på plats för att undvika vardagliga problem som kan skapa kaos, irriterade kunder och dålig stämning mellan arbetskamrater. Är servitörerna trygga i sin roll kommer de utan tvivel göra ett bättre jobb.
3. Det tar tid att skapa en restaurangmiljö som erbjuder utmärkt service i sin helhet. Utbilda din personal med den bästa tillgängliga restaurangutbildningen i Stockholm. Det lönar sig i slutänden då du garanteras ett komplett och väl förberett team.
4. Service handlar om att ta hand om gäster på bästa möjliga sätt – att alltid sätta gästen i centrum helt enkelt. Att träna varje dag på service är nödvändigt för att personalen ska nå en nivå där det personliga aldrig påverkar arbetsrollen.
5. Erfarenhet är så klart viktigt, men servicekänsla och sociala egenskaper kan ibland vara av större värde. Att servera en varm sopptallrik kan man lära sig, att få kunden att känna sig värdefull är det dock inte alla som klarar av.
6. Tydliga riktlinjer som alla känner till gör att de anställda inte krånglar till sin vardag, utan kan sköta sitt jobb enkelt. En konkret utbildningsplan gör dessutom att varje enskild anställd motiveras i sin vardag.
7. Det är precis så enkelt som det låter. Om du ger dina anställda det de behöver för att må bra i sitt jobb resulterar det i att de i sin tur behandlar dina gäster på samma sätt.
8. Se till att din personal bryr sig om sina jobb. Känner de sig delaktiga i verksamheten kommer deras lojalitet att öka.
9. Ge personalen verktyg för att själva inse fördelarna med en positiv och kundinriktad inställning i sin arbetsroll. Låt dina anställda få agera problemlösare och hjälpa till för att förbättra verksamheten i sin fullo.
10. Se till att ständigt vara uppmärksam på din restaurangservice. Ta aldrig för givet att just din verksamhet håller måttet. Jämför med andra restauranger, stora som små - det finns alltid något att inspireras av som du sedan kan dela med din egen personal.
Visa alla kommentarer